LasFest

LasFest 2018

1 Międzynarodowy Festiwal Teatralny w Lesie

Edycja Dzika

 

Program

 

▲ LasLab:

* "Try out Hamlet" – pokaz pracy w toku Mannes/Christl/Bielski/Laskowski/Coincidentia (Polska/Niemcy) – 09.08 godz. 20.00

▲ Gatunki występujące w Polsce:

* "Huljet, huljet" Teatr Figur/Polska - 10.08 godz. 18.00, 19.15, 20.30

* "Straszka pospolita" Grupa Coincidentia/Polska - 13.08 godz. 18.00

▲ Gatunki rzadko występujące w Polsce:

* „And my Heart Almost Stood Still” Ari Teperberg/Izrael - 11.08 godz. 20.00

* „Rusty Nails & Other Heroes” TamTam Objectentheater/Holandia - 12.08 godz. 18.00

* „ 3 Acts. The silent song of forwardness" Antje Töpfer/Niemcy - 14.08 godz. 20.00

▲ Spotkania z szyszkami:

* Rozmowa z artystami zaangażowanymi w projekt "Try out Hamlet" - 09.08 (po pokazie około godz. 21.00)

* Rozmowa z twórcami spektaklu „Rusty Nails & Other Heroes” TamTam Objectentheater - 12.08 (po pokazie około godz. 19.30)

▲ Rykowisko:

* “Songs of Bob Dylan” Łukasz Lach/Polska - 15.08 godz. 20.00

 

Bezpłatne wejściówki na wszystkie wydarzenia prosimy rezerwować pisząc na adres info.solniki44@gmail.com

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Podlaskiego. Zadanie zrealizowane przez Stowarzyszenie Promocji Artystycznej we współpracy partnerskiej z Białostockim Teatrem Lalek.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sesja - "Try out Hamlet"

 

Hendrik Mannes – reżyseria

Antonia Christl – dramaturgia

Jerzy Bielski – muzyka

Występują: Dagmara Sowa, Jerzy Bielski, Mariusz Laskowski, Paweł Chomczyk

 

“A poza tym – co ma odpowiedzieć syn królewski na żądanie gąbki? - Uważasz mnie za gąbkę, książę? - A tak – taką, która wsysa królewskie łaski, zaszczyty i dostojeństwa. Zresztą tacy słudzy najbardziej się królowi przydają. Wpycha ich sobie między policzek a dziąsło, jak małpa smaczne kąski, poobraca ich w ustach, pożuje trochę, a dopiero potem połyka. Gdy mu potrzeba tego, czym nasiąkłeś, wyciśnie cię i proszę – gąbka znowu suchutka. - Nie rozumiem, książę. - To dobrze, złośliwe słowo nie dociera do głupiego ucha.” (William Shakespeare, Hamlet, IV,2, przekład: Stanisław Barańczak).

 

Jak to jest znowu udawać „Poniedziałkowe dzieci”? Jaką strategię przyjąć, gdy scena naznaczona jest post-punkową traumą a wszyscy są zepsuci? Arcydzieło Szekspira samo w sobie jest gąbką. Wsysa teraźniejszość. Bardziej niż inne jego sztuki odzwierciedla każdy skrawek bieżącej sytuacji społecznej, pejzaż obecnego pokolenia. Jedyną przestrzenią, która wciąż pozostaje niezaabsorbowana, jest miejsce Yoricka – błazna. "Try out Hamlet" to projekt, który będzie rozwijany i prezentowany jako "praca w toku" przez najbliższe trzy lata. W pierwsza sesja artyści skupią się na temacie dzieci: Hamleta, Laertesa i Ofelii. Zakładam twoje buty, zatańczmy!

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Teatr Figur - "Huljet huljet"

 

„Hulyet hulyet” to poetycka opowieść o życiu w krakowskim getcie. Inspirowana zdjęciami i pamiętnikami z getta instalacja teatralna zrealizowana jest w formie cieniowego teatru mansjonowego; każda opowieść prezentowana jest na innej „scenie”, w starych walizkach, pudełeczkach po lekarstwach, dziecięcym łóżeczku, stole. Głównym punktem wyjścia do pracy było kilka zdjęć ze stałej wystawy w Muzeum Fabryka Emalii im Oskara Schindlera: samotny kilkulatek na pustej ulicy, sterty połamanych mebli na placu zgody, szyld lodziarni, afisz z koncertu. Jak mógł wyglądać świat oczami 4-latka? W co się bawił? O czym śnił?

 

Reżyseria: Dagmara Żabska, Alla Maslovskaya

Koncepcja i scenariusz: zespół TFK

Scenografia: Agnieszka Polańska, Beata Klimkowska, Edyta Stajniak

Muzyka: Andrzej Bonarek

Produkcja: Marta Hankus

obsada: Agnieszka Polańska, Piotr Idziak, Mateusz Wróbel, Marta Hankus, Dagmara Żabska

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ari Taperberg - "And my Heart Almost Stood Still"

 

Solo zakłócane, inspirowane IX Symfonią Beethovena i listem Helen Keller

 

Stoję przed tobą z zamkniętymi oczami.

Dźwięki, które wydajesz, pobudzają mnie do życia.

Czy możemy doświadczać świata z najwyższą wrażliwością, pozwalając najmniejszym nawet odczuciom na budowanie połączeń, komunikacji, przyjemności?

Czy możemy razem stać się głusi i ślepi?

 

Punktem wyjścia w procesie tworzenia spektaklu był list, wysłany przez znaną głucho-niewidomą pisarkę i intelektualistkę Helen Keller do New-York Symphony Orchestra w 1924 roku. Keller opisuje w nim, jak dotykając membrany głośnika radiowego i odczuwając wibracje "odsłuchała" ich wykonania IX Symfonii Beethovena.

 

Ari Taperberg zabiera widza w podróż do świata niewerbalnej, zmysłowej komunikacji, w której nawet najsubtelniejsze odczucia stają się pełne radości, bólu lub piękna. Przedstawienie, zainspirowane obserwacjami Keller i związkiem, jaki odczuwała z Beethovenem, który sam był głuchy, celebruje muzykę jako narzędzie do komunikowania się poza granicami, ograniczeniami niepełnosprawności i samotności.

 

Spektakl tworzy przestrzeń dla podwyższonej wrażliwości, alchemii między zmysłami. Tekst Keller, jak również przejmująca muzyka Beethovena, pojawia się i znika za pośrednictwem różnych mediów, wibruje jak przebudzający się do erupcji wulkan. Otrzymujemy bliskie spojrzenie na ciało wykonawcy, który w poszukiwaniu nowego narzędzia komunikacji, alternatywnego języka, kalibruje się do nadwrażliwości.

 

 

Koncepcja, reżyseria, wykonanie: Ari Teperberg

Współpraca artystyczna, opracowanie dźwięku: Avshalom Ariel, Tomer Damsky

Reżyseria światła, scenografia: Omer Sheizaf

Kostiumy: Dor Frank

Produkcja: Katherina Vasiliadis

Projekt zrealizowany w koprodukcji z Lindenfels Westfluegel Leipzig oraz Independent Theatre Makers' Association w Izraelu.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TamTam Objektentheater - "Rusty Nails & Other Heroes"

 

Mieszanka teatru, sztuki wizualnej i filmu animowanego, w którym aktorami są znalezione przedmioty.

 

Wielokrotnie nagradzane poetyckie przedstawienie, które zabiera widza do świata metamorfozy, gdzie nic nie jest tym, czym się wydaje i wszystko może stać się czymś innym.

Tuż przed oczyma publiczności bezwartościowe, pozbierane na ulicy, uratowane przed korozją znaleziska, zmieniają się w aktorów widowiska. Stary karton przesuwany przed obiektywem kamery, na ekranie staje się pustynią. Zardzewiała piła odgrywa morze. Nasiona klonu fruną jak ptaki, a stare rękawice robocze zmieniają się w bezkresne bagno. Matka przeobraża się w krajobraz. Słońce staje się księżycem. Zmysłowa muzyka wciąga widza w fabułę. Tekst jest zbędny. Każdy widz tworzy w głowie własną historię. Ten teatr działa jak ładowarka wyobraźni, więc nie zapomnij zabrać jej ze sobą!

 

Twórcy:

Opracowanie i wykonanie: Gérarda Schiphorsta i Marije van der Sande

Kompozycje i ścieżka dźwiękowa: Gérard Schiphorst (tango: Oleg Fateev)

Trzecie oko: Jeroen van Westen

Artystyczni doradcy: Henk Boerwinkel, Aus Greidanus Sr.

Asystent techniczny: Bert Nijmeijer

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Grupa Coincidentia - „Straszka pospolita”

 

 

O ile straszkę pospolitą- popularny gatunek ważki- można spotkać nad jeziorem albo nad rzeką to pospolite strachy występują dosłownie wszędzie. Raz większe, raz mniejsze, u małych i dużych, czające się w dzień i w nocy. Skąd się biorą? Jak działają? Dlaczego i po co się boimy? Takie pytania podejmuje w swoim najnowszym spektaklu Grupa Coincidentia zapraszając młodych widzów ( w wieku od 7 lat) do osobliwego laboratorium strachów i wspólnego odkrywania istoty lęku. To szalona podróż w głąb ludzkiej głowy, dziwacznych snów, gawęd i bajek na dobranoc, realizowana poprzez kolaż fantazji i teatralnych eksperymentów. Na drodze scenicznych improwizacji, bazując na tekstach naukowych, dramatycznych czy autentycznych, dziecięcych opowieściach, artyści odtwarzają mechanizmy strachu bawiąc się konwencjami i formą. Twórcy wykorzystują szeroki wachlarz środków wyrazu od aktorskich, lalkarskich, materialnych i wizualnych po muzykę na żywo, okraszając całość dużą dozą humoru i absurdu. Spektakl jest „śmieszną i straszną” zachętą do oswajania lęków, adresowaną nie tylko do najmłodszych.

 

 

scenografia: Małgorzata Tarasewicz – Wosik

muzyka: Jerzy Bielski

scenariusz: Anna Andraka, Paweł Chomczyk

choreografia: Karolina Garbacik

występują: Dagmara Sowa, Paweł Chomczyk

muzyka na żywo: Robert Jurčo, Piotr Chociej

reżyseria: Grupa Coincidentia

 

Spektakl dla widzów w wieku od 7 lat.

 

 

Projekt dofinansowany ze środków z budżetu Miasta Białegostoku oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Antje Töpfer - "3 akty. Cicha pieśń uporu"

 

Trzy porzucone „materiały“ z wcześniejszych spektakli nie dają aktorce spokoju i powracają na scenę. Stefanie Oberhoff wyreżyserowała, z materii mitologicznej, biograficznej i fikcyjnej, teatralny wieczór poświęcony tematom zawziętych materiałów, uporu idei i potrzeby transformacji. Estetyczna stanowczość, delikatna interakcja, zmysłowość i formalna koncentracja, którą Antje Töpfer wraz z muzykiem Christophem Hamannem wprowadzają na scenę, dotyka, aktywuje i pozostanie na długi czas w pamięci...

 

Prasa:

„Ulotne obrazy, jak hologramowe malowidła sceniczne, pozostają w oczach i mentalności widza… w taki sposób, że w finale widzisz już „nic“. „3 akty“ pokazują z piorunującą siłą, co teatr materialny i lalkowy jest w stanie prezentować na scenie. Trzeba to zobaczyć! Antje Töpfer stawia kamień milowy, także ze względu na lekkość warsztatową z jaką prowadzi spektakl."

 

 

Scenografia / Aktorstwo: Antje Töpfer

Reżyseria: Stefanie Oberhoff

Muzyka / Kompozycja: Christoph mäcki Hamann

Produkcja / Światło: Florian Feisel

 

poprzednie sceniczne prace badawcze z:

Katja F.M. Wolf (choreografia w unFOLD)

Florin Feisel (Nadzór w ODKRYCIE)

Anna Peschke (reżyseria w reBONE)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Łukasz Lach – "Songs of Bob Dylan"

 

Łukasz Lach oraz Adam Lewartowski z zespołu L.Stadt interpretują jednego z największych Artystów naszych czasów, laureata literackiego Nobla – Boba Dylana

Łukasz Lach jest wokalistą, instrumentalistą, kompozytorem. Swoją przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 12 lat jako frontman zespołu Puzzle oraz muzyk pop-rockowego zespołu L.O.27.

Jest współzałożycielem i liderem grupy L.Stadt, zaliczanej do grona najciekawszych przedstawicieli współczesnego rocka alternatywnego. Wspólnie z zespołem nagrał cztery świetnie przyjęte płyty (ostatnią płytę L.Story promował utwór Oczy Kamienic), zagrał setki koncertów w Polsce i za granicą, a także wystąpił na wielu prestiżowych festiwalach.

Projekt „Piosenki Boba Dylana” powstał na potrzeby festiwalu "Łódź Czterech Kultur" w 2017 roku. Artysta traktuje piosenki Dylana w sposób niezwykle osobisty - jak sam twierdzi, jest jego fanem od zawsze i już jako dziecko postrzegał go jako duchowego i muzycznego przewodnika. Podczas koncertu pieśniarza w 1994 roku w Krakowie udało mu się spotkać z Dylanem osobiście a nawet zagrać i zaśpiewać dla niego.

– Do projektu wybrałem piosenki, które są mi najbliższe, które śpiewam „od zawsze” i które na przestrzeni lat „zaadoptowałem" jako moje własne. Naturalnie tych ważnych dla mnie piosenek jest dużo więcej, zatem wybór tych najważniejszych to było wielkie wyzwanie – mówił Łukasz Lach.